Kun je op basis van bestaande beperkingen arbeidsongeschikt worden verklaard ?

Stel je werkt met beperkingen die je ook al had voor je bij een werkgever ging werken en komt daar in vaste dienst na een aantal jaren vervalt door reorganisatie je functie maar je wordt niet boventallig door het aantal dienstjaren. Ondanks inzet van je werkgever lukt het niet om vanwege die beperkingen een nieuwe structurele functie te krijgen bij je werkgever. Mag je werkgever nu vaststellen dat je arbeidsongeschikt bent vanwege die beperkingen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Je werkgever stelt dat niet vast maar het uwv.

Het beste antwoord

Allereerst kunnen wij natuurlijk geen oordeel geven van jouw arbeidsongeschiktheid. Maar jouw werkgever kan dat ook niet: dat is een oordeel dat plaatsvindt door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige van het UWV, of - bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid zoals door ziekte - je eigen bedrijfsarts.

Arbeidsongeschiktheid is in Nederland een technisch verhaal: het gaat om je theoretische verdiencapaciteit, dus dat wat je in theorie ondanks je beperkingen zou kunnen verdienen. Los van de vraag of je iets kunt vinden, en dus ook los van de vraag of je werkgever een functie voor jou heeft. Bij het UWV zou je arbeidsongeschiktheid worden bepaald aan de hand van je functionele mogelijkheden (bijvoorbeeld een x-tal keer per uur kunnen buigen, zo lang achter elkaar kunnen zitten, x minuten kunnen staan of lopen, wel of niet onder tijdsdruk kunnen werken, etc.) en de functies die - weer in theorie!- te vinden zijn met dat lijstje aan beperkingen. Als er minimaal drie functies zijn waarmee je - in theorie! - minimaal 65% van je laatstverdiende loont kunt verdienen, ben je voor de wet niet arbeidsongeschikt.

Als jij nu arbeidsongeschikt zou zijn, was je dat ook toen je in dienst kwam. Dat betekent dat je zou moeten aantonen dat het werk dat jij deed bij je werkgever zo uniek was en zo op jouw beperkingen aangepast, dat je op papier eigenlijk niet kon werken en er bijna geen andere functies zijn waarin je - ook weer op papier - zou kunnen werken. Een voorbeeld kan zijn iemand met een zeer slechte handfunctie die geen toetsenbord kan bedienen. Wanneer je bijna niets kunt met je armen of handen, blijven er weinig functies over die je op papier kunt doen. Als je echter een goed stel hersens hebt en je baas richt een ruimte zó voor jou in dat je daar kunt werken met spraakherkenning, misschien hooguit iets langzamer dan een gemiddelde werknemer, kun je achteraf beargumenteren dat je weliswaar werkte, maar dat je op papier zó weinig kunt, dat het meer een kwestie van geluk was dat je werkgever zo flexibel kon zijn dan dat het afhangt van jouw mogelijkheden. In alle andere situaties is het bijna niet mogelijk om te claimen dat je weliswaar gewerkt hebt al die tijd, maar dat je dat eigenlijk helemaal niet kon. Je hébt dan immers gewerkt; toon dan maar aan dat je dat niet kon.

Een andere vraag is trouwens of je überhaupt wel verzekerd was voor arbeidsongeschiktheid wanneer je die beperkingen al had toen je in dienst trad.